Tässä dynaamisessa ja digitaalisessa maailmassa trendit muuttuvat jatkuvasti. Monet trendit, jotka koettiin vielä vuosi tai pari sitten hienoiksi ja mullistaviksi – ovatkin tänä päivänä jo saavuttaneet tylsän statuksen.

Toisaalta viime vuosien aikana trendin statuksen saavuttanut responsiivisuus on taas kokenut ylennyksen ja tämä onkin tänä päivänä enemmän standardi, kuin meneillä oleva trendi. Myös verkkoon päätynyt pitkien sivujen skrollaukset ja ns. One-page toteutukset ovat edelleen vahvasti pinnalla olevia trendejä.

Vuosi 2015 on kääntynyt jo vahvasti viimeiselle neljännekselle ja viimeinen kuukausi käynnistyy tuota pikaa. On siis aika kääntää katseet vuoteen 2016 ja tarkastella sekä ennustella hieman tulevan vuoden trendejä.

Listaan alle muutamat omaan silmään ja näkemykseen perustuvat asiat, joita uskon näkeväni sekä kokevani enemmän vuotena 2016.

Mobiili -optimointia ja priorisoitua responsiivisuutta

mobiili-sivustot-trendit

Responsiivisuus on tämän päivän standardi ja lähtökohta kaikelle verkkoon julkaistavalle materiaalille. Mobiili jatkaa vahvaa kasvua edelleen ja voidaankin ajatella, että ensimmäiset sivustolla tulevat tahot ovat mobiilikäyttäjiä.

Google on ottanut algoritmeihinsa mukaan sivuston käyttäytymisen mobiililaitteissa. Tämä tarkoittaa sitä, että Google arvostelee sivustoa tätä nykyä myös sillä perusteella, onko sivusto mobiiliystävällinen vai ei.

Sivustojen suunnittelu aloitetaankin tulevaisuudessa yhä vahvemmin mobiilinäkymästä ja kokemuksesta. Tähän asti olemme moni tyytyväisiä mikäli sivusto taipuu jotenkin pienempiin mobiili ja tablet näkymiin. Tämä on kuitenkin kääntymässä siihen, että lähtökohtaisesti sivuston tulisi näyttää loistavalle mobiilissa ja toissijaisena ominaisuutena tulee se varsinainen näkymä tietokoneissa.

Katso hyviä mobiilitoteutuksia osoitteesta: http://www.awwwards.com/mobile-web-design/?page=1

UX (käyttäjäkokemus) design

ux-web-design

Sivustolla on tarkoitus herättää kävijässä tietynlainen tunnereaktio ja samalla johdattaa kävijä tietyn prosessin läpi sivustolle tullessa. Mikäli tämä prosessi on tehty mielenkiintoiseksi ja helpoksi, saadaan toivottu tulos ja tavoite saavutettua.

Intuitiiviseen käytettävyyteen kannattaa siis panostaa jatkossa yhä enemmän. Mieti siis tarkkaan mitä sinun kohderyhmäsi tulee sivustoltasi etsimään ja tarjoa vastaus heille helposti, mutta samalla miellyttävällä ja mielenkiintoisella tavalla.

Käytettävyystesti on yksi hyvä tapa tutkia kohderyhmää, löytää mahdolliset kompastuskivet ja taas edelleen kehittää omaa sivustoa.

Pidemmät skrollattavat sivustot

one-page-toteutus


Mobiilikäyttäjien kova kasvu on vaihtanut suunnittelussa perinteisen klikkauksen mukavampaan tapaan selata tietoa -> skrollaukseen. Alussa mainitsinkin pitkään kestäneen trendin ns. One-page tyyppisistä sivustoista. Näiden sivujen etuina on se, että sivustolle päästyään käyttäjän ei tarvitse enempää klikkailla vaan riittää pelkkä skrollaus ja tieto löytyy.

Mobiilissa tämä on miellyttävä huonommankin internetyhteyden kanssa, sillä sivustolle pääsyn jälkeen ei tarvita enää lisälatauksia alasivuille mentäessä vaan sisältö on kerralla saatavissa.

Tätä samaa tekniikkaa ja toteutustapaa käytetään myös useissa sosiaalisissa medioissa kuten Facebookissa, Pinterestissä, Instagramissa. Riittää kun rullaat sivustoa alaspäin niin sisältöä tulee jatkuvasti esille.

Hyvä esimerkki tästä on Melanie Daveid sivusto osoitteessa: http://melaniedaveid.com 

Interaktiivinen tarinan kerronta 

interaktiivinen-tarinan-kerronta

Mitä tulee sivuston sisältöön ja sen esille tuomiseen – se on yksinkertaisesti tehtävä mielenkiintoiseksi ja huokuttelevaksi.

Tänä päivänä ei enää riitä perinteiset luettemerkit ja iso määrä sitä perus leipätekstiä ilman sen kummallisempaa asemointia ja muotoilua. Sivustolla oleva sisältö (tekstit, kuvat, videot) ovat sivustosi tärkein asia ja niiden esille tuontiin kannattaa käyttää hieman aikaa ja mielikuvitusta.

Perinteisen esille tuonnin sijaan voidaan miettiä hieman massasta poikkeavia tapoja kuten:

  • Isoja fonttikokoja
  • Isoja taustakuvia
  • Animointiefektejä elementeille (otsikot, kuvat)
  • Vähemmän on enemmän

Tuodaan se normaalisti tylsä tuote tai palvelukuvaus esille hieman mielenkiintoisemmalla tavalla – tarinan muodossa. Tämä on asia missä ajankäyttö ja mielikuvitus palkitaan. Loistava tapa erottua joukosta.

Hyvä esimerkki toteutuksesta: Aquatilis Expeditionilla http://aquatilis.tv

Isot fonttikoot ja typografia

iso-typographia

Typografia, erilaiset fontit ja fonttikoot ovat näytelleet viimeisten parin vuoden ajan jo isoa roolia kotisivuissa.

Uskonkin, että näiden rooli sekä koko jatkossa kasvaa entisestään. Fonttivalinta ja koko on oiva tapa kiinnittää sivustolla vierailevan tahon huomio tiettyyn asiaan. Pelkällä tekstillä voidaan luoda myös tunnereaktio.

Hyvä esimerkki toteutuksesta: Vince Frost – Designing Success: http://vincefrost.com

Minimalistinen kokonaisuus ja suunnittelu

minimalistinen-toteutus

Monet kompastuvat kotisivuillaan siihen, että pyritään saamaan kaikki informaatio ja data kerralla esille. Tällaiset sivut luovat sekavia ja epämiellyttäviä fiiliksiä heti kättelyssä. Silmä etsii liian pitkään sitä haluttua tietoa sivustolta, joka on täynnä epämiellyttäviä animointeja, erilaisia asemointeja sekä fontteja.

Monet brändit ja suunnittelijat tänä päivänä pyrkivät tavoitteeseen vähemmän on enemmän. Pidetään siis sivuston rakenne yksinkertaisena ja tuodaan siellä tarvittava tieto mahdollisimman vähänä ja selkeänä esille.

Käytetään siis kuvia luomaan fiilistä ja otsikointeja sekä pieniä otetekstejä herättämään mielenkiinto. Tämä toimii myös hyvin monella eri laitteella, niin isoilla näytöillä kuin myös mobiili ja tablet –näkymissä.

Tästä mielestäni loistava esimerkki on yksinkertaisen kaunis toteutus Italic Studiolla http://italic-studio.com joka käyttää sivustolla isoa typografiaa ja varsin mukavaa tarinan kerrontaa.

Laadukkaat ja kustomoidut kuvat

awwwards-sotd-adidas-football-1

Kuvien laatu sivustolla on erittäin tärkeätä sivuston kokonaiskuvan ja arvosanan suhteen. Oikeat valokuvat luovat oikean tunnetilan ja vaikuttavat siihen, miten sivustoa kuvan katsomisen jälkeen selataan ja tutkitaan eteenpäin.

Sivustoa suunnitellessa voit ostaa edullisesti kuvapankeista saatavilla olevia korkearesoluutioisia ja laadukkaita kuvia luomaan fiilistä. Toisena vaihtoehtona on palkata ammattikuvaaja kuvaamaan sitä, mitä kuvapankeista ei löydy.

Vaikkakin kuvapankit ovat täynnä erilaisia kuvia, satojen miljoonien kuvien seasta ei kuitenkaan aina löydy juuri sellaista kuvaa mitä haluaisit. Tässä kohtaa ammatti valokuvaajan palkkaaminen on hyvä vaihtoehto, vaikkakin kustannukset nousevat usein.

Ammattikuvaajan avulla saat kuitenkin autenttista ja uniikkia materiaalia, jolla erotut varmasti joukosta.

Suorituskyky ja nopeus

Google-Page-Speed

Sivustoa tullaan selaamaan useilta erilaisilta laitteilta käyttäen erilaisia yhteyksiä. Tarjotaksesi parhaan kokemuksen kaikille, on yksi tärkeimmistä asioista sivustolla tämän suorituskyky ja latausnopeus.

Tämä on asia, jota monet eivät ota huomioon sivustoa tehdessä ja korjaustoimenpiteisiin ryhdytään vasta useamman negatiivisen palautteen jälkeen.

Alaa seuranneena uskon vahvasti, että tämä osa-alue tulee näyttelemään isoa roolia vuonna 2016. Sivustoista tehdään kevyempiä karsimatta laatua tai sitä elämystä, joka sivustolla on tarkoitus luoda. Tähän löytyy erittäin hyvät työkalut ja tekniikat tänä päivänä.

Suorituskykyyn ja nopeaan sivuston lataukseen kannattaa panostaa. Voit tarkistaa oman sivustosi latausnopeuden Pingdom Tools sivuilta osoitteessa: http://tools.pingdom.com/fpt/

 

Jos haluat olla edellä kävijä ja loistaa verkossa uusien trendien valossa, ota yhteyttä niin kerron kuinka se toteutaan juuri teidän yritykselle.

[contact-form to=’info@kimlaine.fi’ subject=’Yhteydenotto kotisivuilta’][contact-field label=’Nimi’ type=’name’ required=’1’/][contact-field label=’Sähköposti’ type=’email’ required=’1’/][contact-field label=’Kotisivut’ type=’url’/][contact-field label=’Viesti’ type=’textarea’ required=’1’/][/contact-form]