Googlea käytetään päivittäin satoja miljoonia kertoja. Ihmiset etsivät sinunkin yrityksen kaltaisia palveluita ja tuotteita. Oletko milloin viimeksi miettinyt tai kokeillut, löytyykö yrityksesi Googlesta?

Minä, sinä ja tuttavasi – me kaikki olemme käyttäneet Googlea löytääksemme erilaisia asioita. Joskus olemme etsineet jotakin tiettyä reseptiä ja toisinaan taas kenties esim. lähinnä sijaitsevaa ravintolaa tai putkimiestä. Tänä päivänä mikäli haluamme etsiä tietoa jostakin tuotteesta tai palvelusta – etsinnät aloitetaan Googlesta. Eli mikäli haluat asiakkaitten löytävän yrityksesi, on sinun varmistettava, että sivustosi myös on siellä.

Listaan alle muutamat hyvin yksinkertaiset alkeet, kuinka saat sivustosi listattua Googlen hakutuloksiin.

site-found-on-google_image1

Pyydä Googlea tutustumaan sivustoosi

Hakukoneiden, kuten Google, hakukonerobotit etsivät Internetistä jatkuvasti uusia sivuja, miljoonia päivittäin. Robotit menevät sivustoille ja indeksoivat siellä näkyvän tiedon ja tämän jälkeen tieto arkistoidaan ja tietoa aletaan näyttämään hakutuloksissa.

Oletusarvoisesti sivustosi tullaan jossakin kohtaa indeksoimaan ja arkistoimaan automaattisesti Googlen toimesta. Mikäli kuitenkin haluat nopeuttaa tätä prosessia, voit lähettää Googlelle indeksointipyynnön omasta sivustasi.

Bonus! Voit tehdä tämän indeksointipyynnön aina uudestaan, kun sivustollasi tapahtuu jotakin muutoksia. Eli mikäli päivität sivustoa usein tai teet isomman päivityksen vaikka kerran vuodessa – voit tällöin pyytää Googlea uudestaan indeksoimaan sivustoasi.

Google on hakukoneista käytetyin, voit kuitenkin pyytää myös muita hakukoneita kuten Bing ja Yahoota indeksoimaan sivustosi.

Valitse oikeat avainsanat

Avainsanat ja lauseet antavat kehykset kotisivuillesi. Nämä ovat siis asioita, joita sinun tulisi toistaa sivustollasi otsikoissa ja leipätekstissä. Näiden tarkoituksena on kertoa ei pelkästään hakukoneroboteilla mistä sivustolla on kyse vaan myös orgaaniselle lähteelle, eli meille ihmisille.

Sisältö on todella tärkeätä mitä tulee hakukoneiden hakutuloksissa sijoittumiseen ja näkymiseen. On siis tärkeätä valita oikeat ja relevantit avainsanat.

Kannattaa kokeilla Googlen Avainsanojen Suunnittelu -työkalua löytääksesi hyviä ideoita ja ajatuksia relevanteille sekä tehokkaille avainsanoille. Työkalun avulla opit myös nopeasti millaisilla avainsanoilla ja hakulausekkeilla sinunkin asiakkaat palveluita ja tuotteita etsivät.

Keksittyäsi avainsanat, muista käyttää näitä sivuston otsikoissa sekä leipätekstissä. Pidä huoli kuitenkin, että avainsanoja ei toisteta liikaa  – varmista, että teksti näyttää luonnolliselta ja selkokieliseltä. Google voi pahimmassa tapauksessa rankaista sivustoa mikäli se tulkitsee sivuston käyttävän liikaa avainsanoja.

google-keyword-planner

Metatiedot, tarkista ja lisää

Tiesitkö, että Googlen hakutuloksissa näkyvät tekstit eivät ole aina suoraan sivuston leipätekstistä suoraan tulostettu? Metatiedot eli otsikot ja kuvaukset ovat hakukoneita varten sivustolle upotettuja tietoja, joiden tarkoitus on kertoa hakukoneille sivuston haluttu otsikko ja lyhyt kuvaus sivustosta.

Mikäli sivustolla ei ole metatietoja, indeksoi hakukonerobotti oman tulkintansa mukaisesti otsikon ja kuvauksen. Joissakin tapauksessa nämä saattavat näyttää hassuilta ja kaukana relevantista tiedosta.

Kannattaa siis varmistaa, että sivustollasi on määritetty metatiedot (meta title ja meta description).

metatiedot

Lisää kotisivusi SoMe-profiileihin

Sosiaaliset mediat ovat luotettavia sekä ulkopuolisia lähteitä, joista linkki sinun kotisivuille on hyvä juttu. Google arvostaa luotettavia ulkopuolisia lähteitä.

Mikäli sinulla ja/tai yritykselläsi on profiileita olemassa sosiaalisen median puolella, lisää linkki kotisivuille Facebook, Twitter, LinkedIn ja Google+ tileihisi sekä mahdollisiin muihin.

Extrana voit vielä jakaa tilapäivityksen jokaisessa medissa, jossa maininta kotisivuistasi + linkki. Jokainen tilapäivitys päätyy aina Googleen ja siellä on tämän jälkeen taas yksi hakutulos enemmän.

fb-kim