Erilaisella kampanjalla virtaa markkinointiin..

Vuonna 2015 alkusyksystä Suomen johtava Leasing -alan yritys Secto Automotive, lanseerasi uudenlaisen kilpailun Facebookissa. Kilpailussa haettiin kahta some/markkinointi/reissaaja -henkistä kuljettajaa. Tehtävänä oli lentää Saksaan ja tuoda sieltä Suomeen ajamalla Tesla Model S P85 Performance+.

Kilpailun tavoitteena oli levittää sanaa sähköautoilusta sekä lisätä Teslan näkyvyyttä.

Kilpailuun osallistuminen ja kohti Road Trippiä

Allekirjoittanut soitti hyvälle ystävälleen Tuukka Erkkilälle asian tiimoilta. Tuukka on kuvannut autoja lehtiin jo toistakymmentä vuotta menestyksellä ja täten minulla oli selkeä visio Secton kilpailun suhteen. Sovittiin puhelimessa, että minä kirjoittaisin sähköpostin Sectolle, jossa selostin kuinka Secto saa tuosta Road Tripistä kaiken haluamansa irti juuri meidän kahden avulla. Minä kun tiedän asian jos toisenkin markkinoinnista ja somesta ja Tuukka taas hallitsee tuon kuvauspuolen. Meillä oli selkeä visio siitä, millaisen reissun tekisimme ja millaista materiaalia siitä voisi tuottaa sekä kuinka sitouttaa seuraajia mukaan.

Ei mennyt kauaa sähköpostin lähetyksestä, kun sainkin puhelun Secto Automotiven markkinoinnin vetäjältä Milla Jokisaarelta ja kysymys kuuluikin Haluatteko lähteä?

Tästä aloitettiin yhteinen taival kohti tulevaa Secto Road Trip 2015 matkaa.

Alkaa suunnittelu ja promoaminen

Voittajina meidän ensimmäinen asia to-do listalla oli luoda visuaaisesti esille tuova flyeri/mainos, jossa voittajat olisivat näkyvillä. Tehtiin Tuukan kanssa treffit ja otettiin tarpeelliset ruudut tulevista Road Trip kuskeista. Minä kaavailin Secto Road Trip 2015 flyerin, joka julkaistiin Facebookissa.

Tehtiin vielä pienehkö teaser / trailer tuosta tulevasta videomuodossa…

Instagram tili aktiiviseksi sekä Facebook

Seuraavaksi avattiin Secto Automotivelle Instagram tili, johon matkan aikana oli tarkoitus ladata materiaalia tienpäältä ja kuvailla fiiliksistä. Tämä julkaistiin myös Facebookissa..

Tämän mockup kuvan toteutin itse.

Kaluston esittelyä yleisölle

Seuraavaksi vuorossa oli tulevan Road Trip kaluston esittelyä yleisölle. Itse autosta ei löytynyt tässä vaiheessa sen kummempaa kuvaa, mutta Tuukka ammattilaisena editoi sellaisen – kuva ja kalusto esiteltiin Facebookissa.

Kuvan yhteyteen laitettiin jo hieman huumoria mukaan ja saavutettiin ihan mukava määrä tykkäyksiä. Tässä vaiheessa jo siis sitoutetaan ihmisiä seuraamaan tulevia asioita.

Sähköautosta tietoa yleisölle – yhteistyössä Tesla Suomi

Seuraavaksi aloitettiin sanan levittäminen sovitusti yleisesti Teslasta ja sähköauton eduista. Sovimme Secto Automotiven kanssa, että kampanjan yksi idea on levittää sanaa sähköautoilusta ja tarkemmin vielä Teslasta. Mukana yhteistyössä toimi Tesla Suomen edustus.

Sähköautot ovat vieläkin aikamoinen mysteeri Suomessa ja siitä tiedon levittäminen haasteellista. Tietoa kuitenkin voi jakaa niin monella tapaa ja mielestäni onnistuttiin tässä todella hyvin.

Vierailu Tesla Suomen tiloissa ja ajokoulutus

Seuraavaksi sovimme Suomen Teslan kanssa tapaamisesta, koeajosta tehokkaimman Teslan kanssa sekä pienimuotoisesta ajokoulutuksesta. Teimme pienen videon Teslan 0-100km/h kiihdytyksestä tehokkaimmalla Teslan mallilla, tämä jaettiin Facebookiin myös.

Tesla Suomi oli myös hyvin mukana yhteistyössä Road Tripin suhteen. Road Tripin päätteeksi järjestettiin yleisökilpailu, jossa keräsimme Tesla Suomelle vajaa 10 potentiaalista ostajaa käymään Teslan tiloissa koeajolla.

Secto Automotive & palaveri

Seuraavaksi tutustuimme perinpohjin Secto Automotiveen ja matkustimme Tuukan kanssa Porvooseen. Aamulla pidimme yrityksen kesken tiimipalaverin, jossa minut ja Tuukka esiteltiin yritykselle väliaikaisina freelancereina 🙂 Antoisa päivä antoi todella hyvän kuvan yrityksestä.

Kävimme palaveria myös tulevasta reissusta ja katsottiin lennot sekä hotellit kuntoon.

Yleisön valjastamista ja musiikkia..

Pitäähän kunnon Road Tripille saada matkakaveriksi kunnon humppaa ja täten päätettiin hieman valjastaa yleisöä mukaan. Tehtiin Spotifyihin julkinen Secto Road Trip 2015 niminen soittolista, johon yleisö sai laitella matkamusiikkia.

Mielestäni hyvä tapa ottaa yleisöä mukaan ja vieläpä aika luonnollisella tavalla. Soittolistalle päätyi toista sataa kappaletta.

Tarvittavat yhteistyökumppanit mukaan..

Sitten alettiinkin suunnata katseita jo tulevaan reissuun hieman käsikirjoituksen suhteen. Aloitettiin omatoimisesti keräämällä muutamat yhteistyökumppanit, Kypäräkamerat.fi, joka tarjosi meille useamman GoPro kameran sekä monia erilaisia kiinnikkeitä ja mountteja. Tuotiin yhteistyökumppaneita esille somessa erilaisilla tavoilla.

Reissu alkaa…

Kohti lentokenttää ja Saksaa, Düsseldorfia. Ensimmäinen päivitys varsinaiselta reissulta.

Day 1. Saapuminen Saksaan ja pieni takaisku…

Saavuttiin Saksan mantereelle ja pieni takaisku tuli autoa vuokratessa. Tuukalta varastettiin kameralaukku heti kentälle päästyämme. Tästä pientä päivitystä tietenkin yleisölle myös. Tämä ei kuitenkaan lannistanut kokeneita matkaajia, vaan tästä jatkettiin vuokra-autolla kohti Nürburgringin lähistöllä sijaitsevaan hotelliin.

Day 2. Nürburgring & BMW Z4 GT3 kisat

Se fiilis, kun heräät upeasta lokaatiosta, jossa upeat maisemat omalta pihalta ja taustalla kuulet ”vihreän helvetin” äänet. Päivä siis starttasi Nürburgringin lähellä sijaitsevasta hotellista. Päivän agendana oli mennä seuraamaan BMW Z4 GT3 kisoja radalle.

Ensikosketus tunnelmaan radan varrelta. Sanoin kuivailematonta.

Illalla laitettiin Facebookiin hieman päivän koostetta tunnelmista ja tapahtumista.

Day 3. Nürburgring & turistipäivät

Seuraava päivä oli yksi parhaista – nimittäin turistipäivät radalla. Tämä tarkoittaa sitä, että rata on yleisölle avoin. Ajaminen radalla maksaa. Tapahtuma oli huikea ja autoja oli ilmaantunut paikalle ympäri Eurooppaa. Paikalle oli saapunut iso kasa superautoja kuten Lamborghini Aventador, Dodge Viper 2015, McLareneita, Porsche GT4 sekä joukko muita harrasteautoja.

Vuokrattiin rata-ajoa varten Renault Megane RS ja samasta seurueesta löytyi uudenkarhea BMW M3, jolla kävimme radalla useaan otteeseen. Pääsimme myös kokemaan, miltä tuntuu olla oikean kuskin kyydissä, kun Matias Henkola, joka ajaa kilpaa BMW Z4 GT3 sarjassa(Nykyisin BMW M6 GTS), otti matkaajat takapenkille BMW M3 kyytiin.

iPhone 5 ja kuvaukset…harva uskoisi.

Nürburgring ja iPhone 5S… kuten aiemmin mainitsin, Tuukalta varastettiin kuvauskalusto ja toimeen oli tultava ensimmäiset päivät pelkällä puhelimen kameralla. Ammattilainen on kuitenkin ammattilainen ja harva uskoisi näiltä päiviltä otetut kuvat puhelimella otetuiksi…

Kuvankäsittely timelapse osui ja upposi..

Yön hiljaisina tunteina editoimme päivän aikana puhelimeen tallentuneita otoksia ja mieleeni tuli, että josko kuvattaisiin hieman taustalla tuota Tuukan ilmiömäistä kuvankäsittelyä. Ideasta siis toteutukseen ja nauhoitettiin Tuukan näytöltä parin tunnin ajan liikkeita ja siten avattiin hieman tämän ammatin saloja. Tästä tuli kova hitti somessa.

Turistipäivien jälkeen oli edessä lähtö Nürburgringilta kohti Pohjolaa. Ennen alueelta poistumista päätimme vielä ikuistaa muutaman maiseman sekä Teslan, edelleen käytössä vain iPhone 5S…

Matkalla Nürburgringiltä kohti Hampuria vietettiin Tuukan kanssa lakisääteistä taukoa ja huomattiin Teslasta uusia hauskoja puolia..

Hampuri ja järjestelmäkamera vihdoin…

Seuraavaksi saavuttiin Hampuriin, sillä se oli Tuukan kanssa etukäteen päätetty. Olimme ennen reissua scoutanneet muutamat hyvät kuvauspaikat. Hampurista käytiin ostamassa vihdoin jokin väliaikainen järjestelmäkamera, että saadaan parempilaatuista materiaalia..

Hampurissa kävimme sataman kulmilla kuvaamassa hieman aavemaisissa maisemissa sekä kävimme myös tutustumassa Mercedes-Benz Driving Experience tapahtumaan.

Kohti Tanskaa…

Hampurista lähdettiinkin sitten kohti Tanskaa ja lauttamatkaa. Koko yö raidattiin tehokkaasti vuoronperään ratissa ja suht väsyneinä lautalle kohti Tanskaa. Lautalla olikin kiva herätys, sillä ikkunaan koputettiin, että pitäisi ajaa pois laivasta(nukahdettiin ja oltiin viimeisiä)…

Ruotsin läpi Tukholmaan ja se range…

Tanska vedettiinkin aika non-stoppina todella nihkeän sään(vettä ja tuulta) ansiosta läpi. Ruotsiin päästyämme oli aikataulut jo sen verran tiukat, että piti jättää hotellit väliin ja suunnata kohti Tukholmaa, sillä laivamatka kohti Suomea odotti eikä tällä etapilla ollut kauheasti ylimääräisiä minuutteja hukattavana.

Mielenkiintoiseksi meinasi mennä viimeiset 200km, sillä Teslan range näytti 120km ja lähin latauspiste olisi ollut sen verran sivussa, että ei olisi aikataulu riittänyt. Hieman fysiikan lakeja tuntien päätettiin kokeilla niin sanottua slip-streamausta. Eli moottoritiellä riittävän lähellä isompaa (raskaskalusto) ajoneuvoa ja täten hieman imussa riitti range hyvin Tukholmaan. Laivassa saatiinkin auto taas lataukseen.

Yhteenvetoa

12019765_1478656989102441_359777631327320796_n

Kerrassaan upea reissu, jonka mahdollisti Secto Automotive. Matkan aikana ajatus sähköautoja kohtaan muuttui itsellä täysin ja päälimmäisenä mieleen jäi yksinkertaisuus sekä helppoa matkan tekoa -lause. Tesla toimi autona erinomaisesti varsinkin Keski-Euroopassa Supercharger latausasemien ollessa sen verran tiheään, että matkan teko onnistuu vaivattomasti lähes mihin suuntaan tahansa. Toivottavasti tämä asia on menossa Suomen sisällä parempaan suuntaan.

Secto Automotive oli myös tempaukseen ja matkaan tyytyväinen. Sillä tavoitettiin sopiva määrä uusia ihmisiä somen pariin ja saatiin näkyvyyttä positiivisessa valossa niin yritykselle kuin myös yleisesti sähköautoille sekä heidän leasing-konseptille.

Kiitokset vielä loppuun

Secto Automotive
Kypäräkamerat.fi
Tesla Suomi
Tuukka Erkkilä
Milla Jokisaari
Matias Henkola