10 sekuntia. Sen verran sinulla on aikaa tappaa skeptisyys, saavuttaa luottamus ja herättää mielenkiinto. Jos et onnistu – toista tilaisuutta et tule saamaan. Kuulostaako mahdottomalta? Samalta se kuulosti minulle myös muutama vuosi sitten. Harjoittelu on tuottanut tulosta ja haluankin jakaa hieman omia kokemuksia siitä, kuinka sain itse tehostettua omia kampanja -sivuja.

Yksinkertaiset ja pienet asiat tekevät paljon – alapuolella olen listannut asioita, jotka mielestäni ovat tie toimivaan ländäriin.

1. Yksinkertainen on toimivaa

Sivustolle tuleva taho on tehnyt vierailun pyynnöstäsi ja omasta halusta – löytääkseen ratkaisun ongelmaansa – ei siis missään nimessä seikkailemaan ja etsimään.

Olet onnistunut saamaan sivustolle kävijän, tarjoa siis hänelle vastaus yksinkertaisesti ja mahdollisimman helposti. Mitä nopeammin vierailija löytää etsimänsä – sitä todennäköisemmin saadaan vierailijasta tehtyä asiakas.

2. Lukitse mielenkiinto hyvällä otsikolla

Otsikoilla on oikeasti vain ja ainoastaan yksi tehtävä: kiinnittää vierailijan huomio. Tästä eteenpäin se johdattaa kohti myyntitunnelia. Tähän on monenlaista ratkaisua tarjolla, riippuen hieman kohderyhmästä sekä myytävästä palvelusta/tuotteesta. Voit samaistua kohderyhmään tarjoamalla otsikon, jossa ilmenee kohderyhmän yleiseen ongelmaan liittyvä kysymys tai vaihtoehtoisesti ongelmaan tarjottava suora ratkaisu.

Puhut ongelmasta tai tarjoat ratkaisua – tee se tavalla, jota on vaikea ohittaa lukematta.

3. Tunnetta mukaan

Älä missään nimessä keskity esittelemään liikaa itseäsi ja sitä, kuinka olet uraputkessasi kehittynyt ja tehnyt asiakkaasi tyytyväisiksi erilaisilla toteutuksilla. Keskity kohderyhmään ja kirjoita heille.

Samaistu kohderyhmään ja tuo esille, että ongelmat ovat olleet tuttuja myös sinulle. Tiedät miltä tuntuu olla samassa tilanteessa. Käytä tekstissä tunnereaktioita herättävää tekstiä ja kuvia. Ihmiset muistavat asiat helpommin, joihin liittyy tunteita – sivustosi jää myös tällä tavoin paremmin mieleen

Yritä saada aikaiseksi luotettava tunne siitä, että tämä on oikea paikka asioida.

4. Todista heille, että sinuun voi luottaa

Tuo esille selkeästi saamiasi suosituksia tarjoamista palveluista / tuotteista. Käytä suosituksissa aitoja ja oikeita henkilöiden kuvia, tuo myös esille suosittelijan nimi, yrityksen nimi sekä suosittelijan asema yrityksessä.

Yksikin suosittelija riittää. Voit myös näyttää suosituksen tarinan muodossa, jossa kerrot omin sanoin miten juuri sinun tuote tai palvelu auttoi asiakasta. Väliin voit sisällyttää asiakkaalta saadun yhden tai kahden lauseen suosituksen, joka tukee tarinaasi.

Suosituksen tärkeä tehtävä on luoda tunne ja saada uusi vierailija samaistumaan.

5. Ohjeista toimimaan

Monilla ländäreillä on ongelma, että oletetaan vierailijoiden toimivan tietyn kaavan mukaan omatoimisesti sen enempää ohjeistamatta.

Älä siis odota, että vierailija osaa suoraan klikkaa osta nyt -nappia.

Perinteisen Osta nyt -napin sijaan ohjeista heitä tarkemmin. Kerro todella tarkasti miten he saavat tilattua tuotteen tai palvelun. Kerro myös mitä tapahtuu tilaamisen jälkeen – avaa koko tilausprosessi.

Tällä tavoin saavutat lisää luottamusta ja toimit läpinäkyvästi – todella arvostettu tapa verkossa.

6. Kysy vähän, saat enemmän

Olet varmasti itsekin kiinnostunut tuotteesta netissä ja lisännyt sen jopa ostoskoriin. Mielessä oli vahvasti sen tuotteen tilaaminen, mutta se jäi tilaamatta, miksi?

Ihmiset ovat kiireisiä ja tarkkoja yksityisyydestään – siinä on vastaus.

Eli mikäli ländärillä on tilauslomake – pidä se yksinkertaisena ja lyhyenä. Kysy vain sinulle pakolliset tiedot, älä mitään ylimääräistä. Ihmiset jättävät usein tilaamatta, jos tilauslomake näyttää ensisilmäyksellä vievän aikaa liikaa tai siellä kysytään jotain mihin ostaja ei halua heti vastata tai ostajalla herää kysymys ”miksi tuota kysytään?”

7. Varmista responsiivisuus

Kampanjasivun on toimittava kaikilla laitteilla. Yksi varmin tapa menettää asiakas tänä päivänä on ei-responsiivinen-sivusto.

Sivuston tulee skaalautua aina isosta pöytäkoneen ruudusta pieniin älypuhelimiin ja siinä välissä myös muistettava välimallin tabletit.

8. Valikko, harvemmin tarvetta

Usein näkee ländäreitä ja erilaisia kampanjasivuja, joissa yläpalkissa komeilee yrityksen logo sekä navigointivalikko. Klikkasin valikkoa intuitiivisesti ja löysin itseni jostain toisaalta. Minne se tarjous hävisi?

Mieti siis onko sivustolla esillä asioita, joita vahingossa klikkaamalla voit menettää jopa asiakkaan? Mieti elementtien tarpeellisuus.

9. Testaa, tarkista ja koeponnista

Olet saanut pitkän työpäivän jälkeen ländärin valmiiksi, kello näyttää jo liikaa ja olet väsynyt. Haluaisit kuitenkin julkistaa kampanjan ja aloittaa mainonnan.

Älä kiirehdi. Nuku yösi rauhassa ja varmistetaan ennen julkaisua, että kaikki on varmasti kunnossa. Lue ja katso sivu läpi mahdollisimman monella eri laitteella. Lähetä linkki vaikka muutamalle kaverille ja pyydä heiltä kommentit sekä fiiliksiä, miltä sivusto tuntui. Pyydä ystävää tai puolisoa lukemaan tekstiä läpi kirjoitusvirheiden suhteen.

Tee tarvittavat muutokset ja huomaa, kuinka kivalta tuntuukaan kun sitä ei vielä julkaistu. 😉

10. Muista kiittää

Sait tilauksen, uutiskirjeen tilaajan tai ilmoittautumisen tapahtumaan – upeeta!

Tässä on sinun tilaisuus osoittaa kiitosta tilaajan suuntaan sekä tehdä myös lisämyyntiä. Lähetä siis kiitokset sähköpostitse ja samalla voit antaa vielä pienen lisäbonuksen (lisätarjous, ilmainen lahja tai etu). Luottamus on jo voitettu – hyvin lyhyt matka lisämyynnin saavuttamiselle.

Autenttinen kiitos-viesti on asia, joka jää varmasti ihmisen mieleen, sillä se poikkeaa massasta.

Yhteenveto

Onnistunut ländäri / kampanjasivu vaatii usein harjoittelua ja ennen kaikkea kohderyhmän tuntemusta. Pidä mielessä, että sinulla on noin 10 sekuntia aikaa ansaita luottamus, herättää mielenkiinto ja tappaa ensimmäiset skeptisyydet. Tämän jälkeen on tarjottava helposti tilattava ratkaisu asiakkaan ongelmiin.

Enemmän tunnetta – vähemmän tyrkyttämistä.

Miltä nämä vinkit kuulosti sinun korviisi? Kuulisin mielellään kommentteja!