Juttelin taannoin erään pienyrittäjän kanssa paikallisella huoltoasemalla pk-yrityksistä ja kotisivuista. Nopeasti keskustelussa selvisi, että tällä yrittäjällä oli paikallinen kahden miehen LVI-alan yritys, tarkemmin putkitöitä tarjoava yritys. Selvisi myös, että kotisivuja ei ole eikä tule.

Koitin rohkaista keskustelun lomassa kyseistä herraa kotisivuja kohti kertoen hyödyistä ja siitä kuinka helposti ne on tänä päivänä saatavilla.

Yllätyin kuitenkin perusteluista, miksi kotisivuja ei tarvita. Samanlaisia vastauksia olen kuullut aikaisemminkin.

Monest pienyrittäjät eivät näe kotisivujen mahdollisuuksia. Monet sanovat ”On minulla tili Facebookissa – se on ilmaista – en tarvitse kotisivuja”. Tämä on shokeeraavaa kuulla. Toinen aika usean kuultu perustelu on ”En vietä aikaani tietokoneella paljoa, en näe mitään hyötyä kotisivuissa”.

Facebook on hyvä työkalu ja totta, se on myös ilmainen esim pienyrittäjille, mutta se ei missään nimessä ole hakukone. Mikäli etsit jotain palvelua tai tuotetta, mistä aloitat? Ennen vanhaan aloitettiin avaamalla puhelinluettelo ja katsottiin paikalliset yritykset läpi. Numeropalveluiden yleistettyä puhelinluettelot jäivät varjoon ja ihmiset alkoivat tiedustella asioita numeropalveluista.

Tänä päivänä tuotteita ja palveluita etsitään ensisijaisesti Googlesta. Mikäli esimerkkinä etsit Googlesta ”putkityöt helsinki” – ei Facebookin tuloksia näy tässä haussa.

Facebookissa oleminen ei siis ole mikään tae siitä, että ihmiset löytävät yrityksesi ja palvelusi.

Mainostaminen perinteisin keinoin on tänä päivänä todella kallista. Useammat käyttävät näitä perinteisiä markkinointikeinoja kuten lehtimainokset, erilaiset printtimediat, mainoskyltit ja taulut, flyerit, käyntikortit jne. Monet edellä mainitut mainoskeinot maksavat todella paljon ja niiden hyötyä on huomattavasti vaikeampi mitata kuin esimerkiksi nykypäivän digitaalista mainontaa.

Tehokkain markkinointityökalu tänä päivänä on Google.

Älypuhelimet ja tabletit ovat kasvaneet dramaattisesti viimeisten 5 vuoden aikana. Tämä tarkoittaa sitä, että ihmiset ovat menossa oikeaan suuntaan kehityksen suhteen ja ovat päivä päivältä valveutuneimpia siitä mistä se tieto löytyy ja kuinka nopeasti sen on löydyttävä.

Useammat pienyrittäjät, jotka ovat niin kotisivuja vastaan ovat myös usein hieman vanhempaa ikäpolvea. Sanotaan siis suoraan: herätkää ihmiset! Jäätte tällä hetkellä pahasti paitsioon markkina- ja kilpailutilanteessa. Maksatte varmasti isoja summia mainostamisen suhteen ja saadut hyödyt ovat aika minimaaliset verrattaen tämän päivän keinoihin.

Toinen asia mikä pitää muistaa on se, kun ihminen avaa hesarin tai muun lehden ja alkaa selaamaan tätä. Harva etsii lehdestä suoranaisesti tiettyä tuotetta ja/tai palvelua, esimerkiksi putkityöammattilaista. Googleen mentäessä taas tämä potentiaalinen asiakas osaa etsiä juuri sitä mitä haluaa ja täten mikäli sinulla on kotisivut ja listaudut hakutuloksissa hyvin – tuote/palvelu on jo puoliksi myyty, sillä sivustollesi tuleva taho on potentiaalinen asiakas eikä vain tutkiskelija.

Ero siis nykyhetkellä ja ”ennen-vanhaan” on todella järisyttävä.

Viestini siis kaikille teille, jotka ette usko kotisivujen olevan tarpeellisia: Harkitkaa asiaa, listatkaa hyödyt ja haitat paperille. 

  • Paljonko maksat nykyisestä mainonnasta?
  • Tuottaako mainonta tulosta?

ps. kotisivut ei aina maksa tuhansia euroja eikä niiden tekeminen kestä kuukausia.