Ensimmäiset sekunnit ratkaisevat. Tiesitkö, että sivustolle tullut kävijä päättää ensimmäisen 7 sekunnin aikana jäädäkkö tutustumaan sinun sivustoosi vaiko palata takaisin hakutuloksiin? Tänä päivänä yrityksesi pahin kilpailija ei ole naapurissa toimiva yritys vaan selaimen Takaisin -painike.

Onnistuit ensimmäisessä haasteessa, eli sait houkuteltua potentiaalisia asiakkaita sivustollesi. Tulivat ne sitten sähköpostikampanjasta, sosiaalisessa medissa olleesta linkistä tai hakukoneista – on tärkeä herättää sivustolle saapuneessa ihmisessä tunneperäinen reaktio ja mielenkiinto heti ensimmäisistä sekunneista lähtien. Mikäli ensivaikutelma ei vakuuta tai kiinnosta – palaavat asiakkaat takaisin hakutuloksiin ja valitsevat seuraavan tuloksen.

Nykyinen sivustosi saattaa työntää potentiaalisia asiakkaita suoraan kilpaileville sivustoille – parhaassa tapauksessa sitoutat potentiaalisia asiakkaita kilpailevan yrityksen sivustoon. Käykö sivustollasi paljon vierailijoita, mutta yhteydenottoja ei kuulu? Ehkä olisi aika tehdä jotakin.

Tässä artikkelissa käydään hieman läpi perusasioita, joita hyvä kotisivun etusivu pitää sisällään – joiden avulla saadaan herätettyä potentiaalisessa kävijässä mielenkiinto ja kannustetaan tätä tutustumaan sivustoa syvemmälle.

Herätä tunteita – ne muistetaan

Ihmiset muistavat parhaiten asioita, joihin liittyy tunteita.

Esimerkkinä jos kysyn sinulta, mitä söit viime viikon maanantaina aamupalaksi, muistaisitko? Muistat kuitenkin varmasti jos ko. maanantaina sinulle oli kannettu arjesta poiketen aamiainen sänkyyn?

Kuinka sitten niitä tunteita herätetään? Kuvat on yksi loistava esimerkki herättää tunteita ihmisissä. Tänä päivänä kuvat ovat myös isossa roolissa kotisivujen trendimaailmassa. Isoja laskeutumissivuja kokonäytön kokoisilla kuvilla näkee paljon ja hyvä niin. Kuvalla saadaan useimmiten viestitettyä huomattavasti enemmän kuin sillä liialti käytetyllä sloganilla tai myyntilauseella. Kuvat eivät itsessään avaa paljolti pakettia tai kerro yrityksen tuotteesta/palvelusta – ne kuitenkin herättävät tunteita ja mielenkiintoa ja tästä syystä sivustoa halutaan tutkia normaalia syvemmälle.

Tässä kohtaa ollaan jo voiton puolella sillä 7 sekuntia on jo takana ja kävijä on edelleen sivustolla.

Vältä liikaa informaatiota

Olet varmasti joskus törmännyt sivustoon, jossa heti etusivusta lähtien on niin paljon tekstiä ja sisältöä, jotta mielenkiinto loppui jo toisessa kappaleessa? Tämä on usein ongelmana ja todella iso syy siihen, miksi sivustolle tullut kävijä poistuu alle minuutissa sivulta. Etusivulla oli liikaa tietoa, ei jaksettu / ei kiinnostanut lukea.

Etusivun olisi hyvä olla ytimekäs ja lyhyt. Etusivun tehtävänä on vain ja ainoastaan saada herätettyä mielenkiinto ja saada kävijä tutustumaan syvemmälle sivustoa, jossa se varsinainen sisältö on kokonaisuudessaan. Tutki hieman omaa etusivuasi ja mieti jaksaisitko itse lukea siellä olevat tekstit? Jouduitko skrollaamaan paljonki alaspäin?

Pidä etusivun sisältömäärä pienenä ja luo näistä polkuja syvemmälle, jossa varsinainen informaatio sijaitsee.

Helppo navigointi takaa onnistumisen

Osa palveluita tai tuotteita etsivistä ihmisistä ovat kiinnostuneita ensisijaisesti vain ja ainoastaan tuotteesta/palvelusta – ei yrityksestä. Tällaisen ihmisen tullessa sivustolle on tärkeää, että sivustolla on intuitiivinen ja helppo navigointivalikko. Tällainen ihminen ei tutustu etusivuun sen kummemmin vaan suuntaa heti sivuston navigointivalikkoon ja etsii täältä oikeata polkua haluamaansa tuotteeseen tai palveluun.

Pidä siis valikkosi yksinkertaisena, intuitiivisena ja jatkuvasti helposti näkyvillä sekä saatavilla. Pidä huoli myös siitä, että valikko näkyy ja toimii oikein mobiili ja tablet -laitteissa. Valikon tehtävänä on opastaa potentiaalinen asiakas paikasta toiseen nopeasti ja helposti.

Huonolla valikolla karkotat asiakkaat varmasti. Huono valikko ei välttämättä toimi mobiililaitteissa tai se ei välttämättä pidä sisällään oleellista tietoa.

Yhteystiedot helposti saatavilla

Riippuen hieman yrityksesi toimialasta – saattaa suurinosa sivustolla käyneestä kävijävirrasta etsiä vain ja ainoastaan yhteystietoja soittaakseen sinulle. Mikäli potentiaalinen asiakas ei löydä yhteystietoja niiden ensimmäisten 7 sekunnin aikana – löytää se seuraavaksi kilpailijasi yhteystiedot – menetit juuri asiakkaan.

Etusivulla on siis hyvä olla yhteystiedot esillä. Sijainnilla ei ole niin suurta merkistystä – yhteystiedot voivat olla ylä tai alapalkissa. Pääasia, että yhteystiedot ovat selkeästi eroteltu muusta sisällöstä. Mobiilikäyttäjiä varten olisi hyvä hieman hifistellä ja tehdä puhelinnumeroista helposti klikattavia.

Esimerkki: etsit lähipizzerian kotisivuilta numeroa johon soittaa ja tilata pizzan, löysit numeron, mutta sitä klikatessa puhelin ei tee mitään

Todella ärsyttävää. Mikä avuksi? Tee puhelinnumeroon yksinkertainen linkki, jonka älypuhelimet ja tabletit tunnistavat: <a href=”tel:+358406785049”>0406785049</a>. Edellä mainittu koodinpätkä tekee puhelinnumerosta klikattavan linkin, joka älypuhelimissa valitsee numeron automaattisesti ja tuo sen näytöllesi soittoa varten.

Loppusanat

Mene ja tarkastele omaa kotisivuasi ja mieti etusivulle tultaessa edellä mainittuja asioita: jaksatko itse lukea siellä olevat tekstit, herättikö sivu tunteita, löytyikö yhteystiedot ja selkeä valikko?

Muista, että kotisivusi on 24 tuntia 7 päivää viikossa oleva myyntimies, joka voi parhaassa tapauksessa tuottaa sinulle todella hyvää tulosta – pahimmassa tapauksessa tuottaa kilpailijallesi tulosta.