Oikealla aamurutiinilla tehokkaasti päivään

Yrittäjänä et varmaankaan vieraksu sitä normaalia 12 tuntista työpäivää. Istut päätteellä myöhään, aina aamusta sinne ilta yhdeksään – tai niin pitkään kun et enää pysty yksinkertaisesti lukemaan edes sähköpostia. Siirryt pikkuhiljaa olohuoneen puolelle ja kenties nautit pientä iltapalaa ja ehkäpä muutama työjuttu vielä koneella, kunnes on mentävä nukkumaan ne pakolliset muutaman tunnin yöunet. Seuraavana päivänä taas samat askareet.

Allekirjoittanut on ollut yläpuolella olevan kappaleen orja jo usean vuoden, kunnes aloitin uuden luvun elämässäni reilu puoli vuotta sitten. Halusin tuntea oloni energisemmäksi ja saada aikaa enemmän ja parempia tuloksia.

Päätin tehdä monta muutosta, joista käsittelen tässä artikkelissa tuota aamurutiinia. Rutiinia, jolla starttaan tänä päivänä jokaisen aamun. Tämän avulla saadaan positiivinen mieli ja virtaa heti aamusta lähtien. Rutiini vie aikaa n. 90 minuuttia.

Alle listailen seitsemän yksinkertaista asiaa, jotka minä sisällytän jokaiseen aamuun tätä nykyä.

1. Herää aikaisemmin

Aikainen herääminen on tehokasta, sillä saat sillä itsellesi aikaa. Aamun varhaisilla tunteina on usein hiljaisempaa ja rauhallisempaa – saat siis hieman aikaa keskittyä itseesi. Monet menestyneet toimitusjohtajat aloittavat työpäivän hyvissä ajoin jo ennen klo 06.

2. Ei sähköposteja tai tekstiviestejä

Varmaankin moni lukijoista katsoo aamulla heti ensimmäisenä puhelintaan, ainakin ne yön aikana tulleet ilmoitukset sosiaalisesta mediasta, sähköpostit ja tekstiviestit. Tämä kuitenkin pakottaa mielen aika nopeasti ns. Reaktio-modeen. Mikäli katsot jatkuvasti esimerkiksi sähköpostejasi niin se johtaa nopeasti kasvavaan stressiin, sillä usein tulee pakottava tarve vastata siihen saapuneeseen viestiin heti.

Sen sijaan, että antaisit muiden hallita prioriteettejasi aamuisin – anna itsellesi aikaa vähintään tunti ilman ulkoisia häiriötekijöitä. Mikäli tämä tuntuu hankalalta niin laita puhelimesi nukkumaan mentäessä lentotilaan ja poista lentotila vasta suoritettuasi omat aamurutiinisi.

3. Päivän kiitokset

Milloin viimeksi olet sanonut ääneen asioita, joista olet kiitollinen? Tuntui ensimmäisillä kerroilla omallakin kohdalla hieman oudolta, mutta ennen pitkään todella hyvälle.

Tiedostamalla hyviä asioita tunnet olosi paremmaksi ja huomaat, että asiat eivät loppujen lopuksi olekaan niin huonosti. Sano siis ääneen kolme asiaa, josta olet kiitollinen.

  • Olen kiitollinen, että olen terve
  • Olen kiitollinen perheestäni
  • Olen kiitollinen siitä, että olen hyvä työssäni

4. Päivän tavoitteet

Jokainen meistä tietää, että tavoitteiden asettaminen on tärkeätä – niiden äänen sanominen tehostaa toteuttamista ja tiedostamista entisestään. Asetan itselleni viikkotasolla aina tavoitteita työni suhteen ja varmistaakseni, että ne myös toteutuu kertaan niitä päivätasolla ja asetan itselleni välitavoitteita.

Sano siis ääneen itsellesi päivän tavoitteet – pääset tavoitteeseen.

5. Syö oikea aamupala

Tämä on tärkeä. Allekirjoittanut ei syönyt moneen vuoteen aamuisin juuri mitään – odotin lounaaseen ja söin senkin edestä – ei hyvä. Päivä kannattaa aloittaa proteiinipitoisella aamupalalla, sellaisella mistä saat virtaa koko aamupäiväksi ja sinne lounaaseen asti.

Mikäli aloitat terveellisellä aamupalalla – mentaalisella puolella tulet myös todennäköisesti syömään terveellisemmin koko lopun päivää. Kannattaa siis myös kiinnittää huomiota mitä aamulla syö.

Ps. Kyllä, sinulla on aikaa valmistaa itsellesi maukas ja ravitseva aamupala. 😉

6. Hieman liikuntaa

Painosanalla hieman – ei tarvita tunnin salitreeniä tai kunnon lenkkiä. Pieni määrä liikuntaa hyvän musiikin tahdissa aamulla laittaa sinut kirjaimellisesti liikkeelle ja aktivoi eri osa-alueita kropastasi tulevaa päivää varten.

Voit esimerkiksi tehdä normaaleita venytysliikkeitä musiikin tahdissa tai pienen verryttely –treenin. Hikeä ei tarvitse saada aikaiseksi.

7. Aikaa itsellesi

Tämä on ehkä listan tärkein kohta aamurutiinin osalta. Anna itsellesi aikaa ja nauti siitä yksin aamulla. Voit vaikkapa lukea jonkin mielenkiintoisen uutisen, artikkelin tai vaikkapa luvun jostain kirjasta. Mitä tahansa teetkin – muista nauttia se hetki rauhassa.

 


 

Tuntuiko lista työläältä? Eikö tunnu löytyvän aamuisin aikaa? Usko pois – aika järjestyy aina ja oman aamurutiinin kehittäminen kannattaa. Se kantaa hedelmää todella nopeasti ja huomaat eron varmasti.

Mikäli haluat olla energisempi ja päästä tavoitteisiin paremmin – kokeile tätä.

Tästä inspiraatiota