Facebook teki juuri päivityksiä heidän API ja SDK linjauksiin, mutta enemmän vaikutusta loppukäyttäjiin saa tuleva muutos markkinointisääntöihin.

You must not incentivize people to use social plugins or to like a Page. This includes offering rewards, or gating apps or app content based on whether or not a person has liked a Page. It remains acceptable to incentivize people to login to your app, checkin at a place or enter a promotion on your app’s Page.

Yllämainittu muutos markkinointisääntöihin on saanut maailmalla aika kirjavia vastaanottoja aina ”no big deal” kunnon ”freak-out-mode” asti. Tämän blogkirjoituksen tarkoitus olisi hieman valaista mitä tämä käytännössä tarkoittaa ja miten se vaikuttaa esim. sinun markkinointiisi Facebookissa.

Mitä se tarkoittaa?

Mikäli käytät Facebookissa erilaisia applikaatioita tai olet ennen osallistunut yrityksien markkinoimiin kilpailuihin – olet luultavasti joutunut tykkäämään yrityksen sivusta tai sovelluksesta ennen osallistumista. Tätä kutsutaan ”like-gate” tai ”fan-gate” ominaisuudella. Tämän tarkoitus on näyttää erilaista sisältöä sivun faneille ja niille ketkä eivät ole faneja.

Käytetään esimerkkinä yritystä Esimerkki Oy. Ensiksi jouduttiin tekemään kahdet eri näkymät:

  1. Entuudestaan faneille näkymä on ”Osallistu tästä”
  2. Ei-faneille näkymä on ”Tykkää meistä osallistuaksesi”

Facebook tarkistaa sinun statuksesi, kun saavut applikaatioon tai kilpailusivulle, oletko fani vai et.

Yllämainittu esimerkki ei tule enään kauaa toimimaan. Mikäli sinulla mainostajana on edelleen jokin sovellus, jossa tämä ”like-gate” ominaisuus päällä, se toimii 5.10.2014 asti. Tämän jälkeen se lopettaa toimintansa.

Tällä hetkellä uusia sovelluksia tehtäessä – ei voida enään sisällyttää ”like-gate” ominaisuutta.

Miksi Facebook teki tämän muutoksen?

Suoraan Facebookilta lainattuna:

To ensure quality connections and help businesses reach the people who matter to them, we want people to like Pages because they want to connect and hear from the business, not because of artificial incentives. We believe this update will benefit people and advertisers alike.

Facebook siis haluaa ihmisten tykkäävän yrityksistä ja mainostajista, koska he oikeasti tykkäävät, eivä siksi että heille luvataan jotakin mahdollisuuksia voittaa tai ilmaisia näytteitä.

Facebookin mukaan tämä muutos parantaa kokemusta niin käyttäjissä (käyttäjät näkevät sisällön minkä haluavat) ja mainostajat taas saavat aidosti heistä kiinnostuneita faneja.

Mitäs nyt sitten?

Ei tämä maailman loppu ole. Ylistä tähän astisia fanejasi sillä jatkossa näiden numeroiden kasvattaminen on huomattavasti vaikeampaa.

Oli se tapasi kasvattaa yleisiöä ja faneja sivustolla sitten mikä tahansa tähän asti – jatkoa ajatellen sinun tulisi kysyä itseltäsi ”Miksi tykkäisit tästä sivusta?”. Tarjoa sivullasi jotain hyödyllistä, todella hauskaa tai arvokasta tietoa, jotta fanisi kokevat saavansa sinulta jotain.