Ensimmäiset viisi kommenttia voittaa leffaliput!

Jaa tämä kavereittesi kesken ja olet mukana huipputuotteen arvonnassa!

Tykkää tästä päivityksestä niin voit voittaa huippupalkinnon!

Facebookissa seinällesi tulee päivittäin useilta yrityksiltä erilaisia kampanjoita ja kilpailuja. Nämä seinäkamppikset ovat helposti ja nopeasti toteutettavissa, niihin on ihmisten helppo osallistua ja kokonaisuus tuntuu kivan jännittävältä niin arvonnan pyörittävän yrityksestä kuin siihen osallistuvasta.

Ikävä kyllä nämä kaikki alussa ja edellämainitut kilpailut, arvonnat ja kampanjat rikkovat täysin Facebookin markkinointisääntöjä ja riskeeraavat samalla koko yrityksen Facebook -toiminnan, sillä pahimmassa tapauksessa kokonaisia Facebook-sivuja ollaan suljettu ko. rikkomusten takia.

Suomeksi sanottuna Facebookissa ei saa markkinoida, kampanjoida tai järjesteää kilpailuja tai muita osallistumisen vaativia asioita, joissa osana tai ehtona on status-päivityksen jakaminen, tästä tykkääminen tai sivuun kohdistuneet jakamiset / tykkäykset.

Se mikä allekirjoittanut ihmettelee; tietääkö yritykset näistä säännöistä ja niistä piittaamatta antavat palaa vaan? Se ei meinaan kannata – loistavana esimerkkinä suuren brändin SAS lentoyhtiön kampanja sai suht. nihkeän tuomion sääntörikkomuksesta, tässä linkki tapaukseen.

Facebookin säännöt ja ohjeet eivät toisaalta ole sieltä helpoimmasta päästä tulkita ja sen takia laitetaan tähän hieman maallisemmalla kielellä muutamia olennaisia kohtia.

1) Kampanjat sekä kilpailut, toteutus?

Facebookia lainaten “mkä tahansa kilpailu, tarjous tai muu osallistuminen” pitää toteuttaa Facebookissa tarjottavilla aplikaatioilla, facebook fanisivun omalla välilehdellä tai tervetuloa -sivulla.

LUE: Ei siis seinällä. Itse kilpailusta voi toki tiedottaa seinällä ja rohkaista faneja osallistumaan tähän. Seinän kautta ei kuitenkaan suoria osallistumisia, rekisteröintejä tai esimerkiksi äänestystä voida ottaa vastaan.

2) Miten voittajasta ilmoitetaan?

Facebookkia lainaten “Voittajalle ei saa ilmoittaa Facebookin kautta. Ei siis esimerkiksi viestitoiminnolla, chatin kautta, statuspäivityksistä aikajanalla eikä fanisivulla”

LUE: Voittajille siis kannattaa laittaa sähköpostitse, puhelimitse tai vaikkapa savumerkeillä tieto voitosta, mutta ei Facebookin kautta. Kilpailussa olisi siis hyvä olla kunnon osallistumislomake, jonka kautta saadaan tarpeelliset yhteystiedot osallistujista.

3) Miten voittaja valitaan?

Facebookkia lainaten “Tykkäys tai check-in toiminnot esimerkkeinä eivät saa olla osallistumistapana kilpailuun ja täten tykkääjien, jakajien tai muiden Facebook toimintojen avulla  ja näiden kesken ei voida suorittaa arvontaa millään tapaa.

LUE: Kilpailun järjestäjänä sinun tulee ilmoittaa kilpailunsäännöissä, kuinka puolueeton arvonta suoritetaan kilpailun osallistuneiden kesken tämän päätyttyä. Kilpailun järjestäjänä voit helposti käyttää internetistä löytyviä puoleettomia palveluita kuten random.org, jonka kautta järjestelmä valitsee satunnaisen numeron, jonka avulla taas sinä kilpailun järjestäjänä osaat yhdistää sen osallistuneisiin(esim. osallistujat listattuna exceliin allekkain erillisille riveille).

4) Tietosuoja sekä kilpailun järjestäjä

Facebookkia lainaten “Facebook ei ole millään tapaa tekemisissä kilpailuissa tai kampanjoissa.”

LUE: Kilpaulun järjestäjän on siispä ilmoitettava kilpailuun osallistumisen yhteydessä tietosuojakäytännöstä. Mihin ja millä tapaa siis kilpailun järjestejä tietoja tallentaa ja käyttää. Kilpailun järjestäjän on myös aina erikseen mainittava, jotta Facebook ei ole kilpailun järjestäjä, hallitsija tai sponsoiva taho kilpailussa.