Juttelin tässä hiljattain hyvän ystäväni, valokuvaaja Tuukka Erkkilän kanssa ja keskustelun lomassa Tuukka pyysi minua vilkaisemaan viimeaikaista projektiaan, jossa hän oli toteuttanut kokonaisvaltaisen kuvaus-session kuljetusalan yritykselle. Kuvat käsittivät yrityksen imagoa, tämän palveluita ja brändiä. Kuvista välittyi upeasti juuri se mitä asiakas oli tilannut ja halunnut. Kyseessä oli massasta edukseen erottuva kuljetuspalveluita tarjoava yritys.

Kuvat katseltuani kerroin Tuukalle, jotta tuosta projektista kannattaisi kirjoittaa ihan oma case study, jonka avulla varmasti liikenisi samalta alalta muitakin vastaavia asiakkaita. Tuukalle ei kuitenkaan auennut tuo edellä mainittu termi case study. Tämän innoittamana ajattelinkin kirjoittaa aiheesta pienoisen artikkelin.

Seuraa Tuukkaa Instagramissa: https://instagram.com/fotomotuke/

Olit sitten valokuvaaja, graafinen suunnittelija tai web-designer – tänä päivän kilpailu on kovaa ja sadat kilpailijasi hakevat samoilta asiakkailta huomiota. Enää ei riitä, että sinulla on kiva ja toimiva portfolio verkossa, joihin asiakkaasi voivat sattumalta törmätä tai johon voit viitata asiakkaan kysyessä sinun töitäsi näytille. Sinun täytyy antaa enemmän.

Tästä syystä case studyt(menestystarinat) tulevat tärkeään rooliin. Näiden avulla voidaan näyttää, kuinka tietty palvelu tai tuote auttoi loppuasiakasta ratkaisemaan kenties tietyn ongelman tai saavuttamaan tavoitteensa myynnin tai markkinoinnin puolella.

Tässä kohtaa varmasti mietit ”Mikä niissä nyt niin ihmeellistä on ja miten niiden kautta saisi mukamas lisää asiakkaita?” Hyvä, jatketaan!

Case study – Kerro tarina

Case studyn tarkoitus olisi kertoa tarina. Tarinan avulla voidaan kuvailla kuinka sinun tuotetta tai palvelua käytettiin projektissa onnistuneesti. Ilman case studia saat kertoa uusille asiakkaille jatkuvasti uudelleen ja uudelleen, minkä takia tietty palvelu tai tuote olisi kannattavaa myös heille ja miten he voisivat sitä hyödyntää.

Case studyn idea on tuoda tuotteesi tai palvelusi eloon kertomalla pienen tarinan. Se kuvastaa mainiosti sitä mitä teet, ei siis pelkkä palveluselostus. Tarinat ovat tunnetusti tehokas keino aktivoimaan ihmisen aivot ja saada heidät muistamaan sanoma(lähde ).

Kirjoittaessasi palvelukuvausta voi välillä tuntua haastavalta kuvailla tietyn palvelun ominaisuuksia ja sitä miten yritys voisi niitä hyödyntää parhaiten. Tässä kohtaa olisi täydellinen paikka hieman kelata takaisin ja tuoda jokin onnistunut projekti esille case studyn merkeissä.

Case study – Keskity asiakkaaseen

Sen sijaan, että puhuisit itsestäsi – keskity asiakkaaseen ja siihen miten he käyttivät tuotettasi tai palveluasi. Asiakkaat saavat kuvailla prosessia ja lopputuloksia saadusta palvelusta tai käyttämästään tuotteesta – asiakkaan omasta näkökulmasta.

Moni tämän päivän yritys tekee siinä virheen, että sivustot ovat täynnä tekstejä heistä itsestään. Älä ole yksi näistä. Case studyt on todella tehokasta tapa saada asiakkaan huomio ja fokus siihen kokemukseen mitä sinulta löytyy. Uudet asiakkaat samaistuvat näihin tarinoihin mainiosti, sillä he etsivät samanlaisia onnistuneita tuloksia.

Case study – Kuvastavat menestystä

Case study eivät pelkästään keskity asiakkaaseen vaan ne myös kuvastavat projektin menestystä ja sitä kuinka palvelusi tai tuotteesi on tuonut tulosta tai ratkaissut ongelman. Potentiaaliset asiakkaasi haluavat enemmän nähdä sen miten tuote on auttanut asiakasta tai miten toimittamasi palvelu on tuonut tulosta – kuin sen mitä sinä itse selostat tuotteesta / palvelusta.

Tällä tavoin case studyt kuvastavat mainiosti menestystä. Tällä tavoin case study näyttää toteen sen, miten itse olet kuvaillut palvelusi – perustuvat siis tosi tapahtumiin ja tuloksiin, ei pelkkään teoriaan. Case studyt antavat enemmän luotettavuutta.

Case study – Saavuta asiakkaan luottamus

Näiden menestystarinoiden avulla sinulla on loistava tilaisuus korostaa avainasiakkaitasi. Oli asiakkaasi sitten isompi yritys tai pienempi – sinulla on tilaisuus tuoda esille ne yritykset kenen kanssa olet tehnyt töitä. Potentiaalinen asiakas aistii tässä kohtaa jo toimivan konseptin ja luottamuksen alkumetrit on voitettu. Näyttämällä julkisesti kenen kanssa olet tehnyt töitä – on se merkki läpinäkyvyydestä ja siitä, että sinuun pystytään luottamaan.

Markkinoinnista puhuttaessa asiakkaita kiinnostaa enemmän se mitä muut puhuvat sinun palveluistasi / tuotteistasi kuin se miten itse kuvailet näitä.

Case study – Maksaa itsensä takaisin

Suosittelen panostamaan näihin ja käyttämään aikaa muutamia tunteja per case study. Se voi kuulostaa paljolta ja työläältä, mutta se kannattaa. Kerää asiakkaalta muutamia kommentteja siihen, miten heidän mielestään projekti kanssasi sujui ja kirjoita tarina näiden ympärille.

Tämä auttaa sinua jatkossa ja voit käyttää tätä todella tehokkaana markkinointityökaluna.

Opit paljon

Se vähemmin puhuttu ja tunnettu cse studyn ominaisuus on siinä, että niitä tehdessä ja projekteja kerrattaessa mielessä tulee paljon asioita mieleen. Asioita, joissa onnistuit ja ehkäpä asioita, joihin case studia kirjoittaessa löytyykin vielä parempi ratkaisu.

Tällainen aivojumppa opettaa ja rakentaa sinua tehokkaasti. Oppimalla enemmän omista tuotteita / palveluista voit käyttää jatkossa tietoasi uudelleen ja tehokkaammin markkinoinnissa. Sen sijaan, että myisit tuotetta omien tärkeiden perusteidesi kanssa opit myös tietämään sen, mitä ne todelliset asiakkaat arvostavat ko. Tuotteessa tai palvelussa. Voit siis alkaa sisällyttämään näitä asioita jo lyhyesti palveluu / tuotekuvauksiin.

Erilaisia tapoja tehdä case studeja

Blogi artikkeli: Helppoa ja nopeaa. Kirjoita case study blogiartikkelina ja julkaise se omassa blogissasi. Tämä on helpoin ja nopein tapa tehdä case study.

PDF: Tämä on varmaankin tänä päivänä se suosituin tapa. PDF:n etu on siinä, että voit tehdä case studyn, joka näyttää ammattimaiselta ja esittää case studyn selkeästi. PDF on myös helppo lähettää ja jakaa potentiaalisen asiakkaan kanssa esim. Sähköpostitse.

Infograafisesti: Nämä vievät huomattavasti enemmän aikaa suunnitella ja työstää kuin esimerkiksi tuo edellä mainittu blogiartikkeli. Toisaalta nämä demonstroivat asiakkaalle visuaalisella tasolla huomattavasti paremmin menestystarinan saavuttamat hyödyt ja tulokset. Infograafinen case study on myös todella hyvä keino esittää saadut tulokset ja hyödyt selkokielellä.

Video: Viimeinen mutta ei missään nimessä se vähäisin. Sen sijaan, että kirjoittaisit tarinan voit tehdä videon, jossa vaikkapa olisi sisällytetty asiakkaan haastattelu ja kenties pieni videokooste siitä, kuinka tuotettasi käytetään yrityksessä.