Verkkokauppiaana sinun ei tulisi missään tapauksessa jättää sosiaalista mediaa huomiotta – riippumatta siitä mikä on tarjonta ja/tai kohderyhmä, sillä mitä suurimmalla todennäköisyydellä löydät myös potentiaalisia asiakkaita sosiaalisesta mediasta.

Ennen varsinaisia vinkkejä laitetaan ehkä hieman yllätyksenä pienehköt tilastot tämän päivän sosiaalisesta mediasta:

jakautuminen miesten ja naisten kesken ovat miltein tasapuoliset; miehet 47% ja naiset 53%

61% Facebookin käyttäjistä ovat keski-ikäisiä tai vanhempia, keski-iän ollessa siis 37 vuotta

18-24 -vuotiaat eivät siis enään tänä päivänä hallitse sosiaalisia medioita

Yhteenveto: mikäli et tutki sosiaalisen median kanavia etsiessäsi juurin sinun kaupan potentiaalisia asiakkaita – mitä luultavammin missaat todella paljon.

1. Mene sinne missä asiakkaasi ovat

Harvemmin elämässä on asioita, joissa olisi vaihtoehtoja loputtomasti ja silmin kantamattomiin – sosiaalinen media tekee tässä poikkeuksen.  Facebookista Twitteriin ja sieltä LinkedIn kautta Youtubeen, vaihtoehtoja löytyy todella paljon. Näiden medioiden kesken oikean valinnan löytäminen on tie menestykseen sosiaalisen median puolella.

Selvitä siis missä juuri sinun kohderyhmäsi ja asiakkaasi kokoontuvat

  • Kysy asiakkailta.Kuullostaa yksinkertaiselta, mutta yksinkertaisellakin asiakastyytyväisyys tai palautelomakkeella saadaan asiakkaista selville yllättävän paljon.
  • Monitoroi ja seuraa eri medioita. Käytä ilmaista työkalua kuten Social Mention or Trackur. Hae palveluista brändisi ja/tai tuotteiden nimillä ja löydä missä medioissa näistä puhutaan eniten.
  • Hyödynnä tilastoja. Useimmat sosiaaliset media kuten Facebook ovat tilastoiltaan läpinäkyviä. Tilastoja seuratessa saat todella hyödyllistä tietoa siitä minkälaista kohderyhmää sieltä löytyy.

2. Seuraa miten kilpailijasi toimivat

Olet sitten aloittava sosiaalisen median hyödyntäjä tai haluat jo pitkään toimineen markkinoinnin tuottavan parempaa tulosta sosiaalisessa mediassa – pienehkö tiedustelu vastarannalle voi poikia varsin hyviä tuloksia. Käytä vähän aikaa ja seuraa miten esimerkiksi viisi pahinta kilpailijaasi hyödyntävät sosiaalisia medioita, missä he mahdollisesti tavoittavat asiakkaita.

  • Missä sosiaalisissa medioissa kilpailijasi ovat mukana
  • Minkälaista sisältöä kilpailijasi julkaisevat sosiaalisiin medioihin
  • Minkä verran kilpailijoillasi löytyy faneja, seuraajia tai katsojia medioissa
  • Millä tapaa kilpailijat hoitavat tuotteiden tai palveluiden markkinoinnin sosiaalisissa medioissa

3. Markkinoi ja promoa ainutlaatuisia tarjouksia

Yksinkertaista ja helppoa – anna asiakkaille mahdollisuus päästä käsiksi eksklusiivisiin tarjouksiin sosiaalisen median avulla – tarjouksiin joita ei muualta saa tai löydy.

Vaihtoehtoisesti voit palvella ja palkita sosiaalisessa mediassa fanejasi, katsojia tai tilaajia esimerkiksi tarjouksella ”toimitus ilmaiseksi” tai viikottaisia tarjouskoodeja / kuponkeja. Toinen tapa myös antaa omille asiakkaille etulyöntiasema ostajien kesken – ilmoittaa heille ennakkoon tulevista tuotteista ja tarjota mahdollisuuksia päästä käsiksi uusiin tuleviin tuotteisiin ennen muita.

4. Älä pelkästään tyrkytä tuotteita ja tarjouksia

Vaikka verkkokauppasi päätavoite on saada tuotteita myydyksi ja tehdä tuottoa mahdollisimman paljon – sosiaalisen median kanssa kannattaa panostaa muihin asioihin myös ja täten laajentaa hieman markkinointitaktiikkaa. Päivittäinen tuotteiden ja tarjousten linkittäminen ei pitemmän päälle tuota sitä optimaalista tulosta. Kannattaa siis harkita kuinka potentiaalisia asiakkaita voisi sitouttaa enemmän seuraamaan mitä yritykselläsi on heille kerrottavaa.

  • Jaa viestejä sekä uutisia ulkopuolisilta sivuilta, esim. tuotearvosteluita
  • Aktivoi keskustelua kysymällä asiakkailta mielipiteitä asioihin sosiaalisen median kautta
  • Jaa kuvia tai videoita erilaisista yrityksesi tapahtumista, esim. messuilta

5. Myy tuotteita sosiaalisessa mediassa

Monet verkkokaupat vaikuttavat sosiaalisessa mediassa ja yhä useamman yksi tärkeimmistä tavoitteista on tehdä ostoprosessista asiakkaalle mahdollisimman yksinkertainen. Miksipä et siis toisi verkkokauppaasi suoraan sinne missä asiakkaasi muutenkin viettävät paljon aikaa? Integroi verkkokauppasi esimerkiksi Facebookkiin suoraan.

Verkosta löytyy monia ohjeita ja työkaluja kuinka itse verkkokauppa saadaan upotettua Facebookkiin omalla aplikaatiolla ja näkymään esimerkiksi ns. tervetuloa välilehdellä.

Riippuen verkkokauppasi ohjelmasta toteutustapoja on monia – harvemmin tarvitsee edes tuntea varsinaista koodikieltä.