Miltein poikkeuksetta jokaisessa kotisivuprojektissa on mukana kolme päänäyttelijää. Jokaisella on vahva rooli projektin kulussa ja varsinkin lopullisessa valmiissa sivustossa. Jokaisella näyttelijällä on usein vielä eri motivaatiot ja odotukset.

Näyttelijät ovat asiakas, toteuttaja ja loppukäyttäjä. Kuullostaa kiinnostavalle!

Oletuksena näiden näyttelijöiden välillä on tietynlainen hierarkia, mutta luonnollisesti tämä sekoittuu monesti eri projekteissa. Tuloksena pahimmassa tapauksessa edellä mainitusta sekoituksesta johtuen voi olla heikosti suunniteltu kotisivusto, joka ei palvele asikasta oikein eikä toteuttaja ole lopputulokseen tyytyväinen. Myös onnistuneen sivuston projektissa edellä mainitun hierarkian pahasti sekoittuessa voi projektin aikana kokea useat tahot turhautuneisuutta ja aikaa saattaa kulua ennalta ajateltua huomattavasti enemmän.

1) Tärkeänä oleminen ei ole tärkeätä

Mainitsin artikkelin alussa tuosta hierarkiasta ja tässä päästäänkin hyvin alkuun. Usein loppukäyttäjä uskoo olevan isoimmassa ja tärkeimmässä roolissa, sillä onhan hän se, joka käyttää rahaa ostaakseen asiakkaalta palveluita tai tuotteita. Asiakas taas uskoo olevan aina  myös se tärkein ja isoimmassa roolissa oleva taho, sillä maksaahan tämä toteuttajalle kotisivujen työstämisesti rahaa. Surullista, mutta myös usein itse kotisivujen toteuttaja uskoo myös olevan se projektin suurin tähti ja päänäyttelijä, sillä ilman häntä asiakas ei saa sitä unelmien kotisivua koskaan.

Mikä siis on tärkein ja isoimmassa roolissa? Usko pois, työnjälki on tärkein kaikista. Toteuttajan aikaansaannos yhdistää asiakkaan ja loppukäyttäjän.

Usein asiakas laittaa toteuttajalle ehkä hieman naurattavankin paljon erilaisia ominaisuus -pyyntöjä, joita voisi ollla sivustolla ja taas toteuttaja voi saada tästä kipinän ja koittaa vakuuttaa asiakasta enemmän. Lopputuloksena voi olla sivusto täynnä ”upeita ominaisuuksia”.

Huomasitko kuka jäi paitsioon? Oikein, loppukäyttäjä.

2) Mitä asiakas haluaa, ei ole aina sitä mitä asiakas oikeasti tarvitsee

Mikäli laitat asiakkaan pyynnöt/tarpeet loppukäyttäjän tarpeiden edelle tai vaihtoehtoisesti omat pyynnöt kummankin edellä – on usein tuloksena sivusto, joka ei yksinkertaisesti palvele ketään.

Alla esimerkki keskustelusta, jota käyn asiakkaiden kanssa useammin kuin uskotkaan:

MIKKO: …Ja sitten se sivusto pitää rakentaa julkaisujärjestelmän päälle, sitten tarvitaan flash-slider ja vielä se RSS

MINÄ: Miksi?

MIKKO: Mitä miksi?

MINÄ: Niin minkä takia julkaisujärjestelmä? Minkä takia flash slideri? Miksi tarvitsette RSS?

MIKKO: Noh.. eikös kaikilla ole nykyään sellaset?

MINÄ: Ei, Mikko. Ensinäkin.. Omistat vasaratehtaan. Valmistatte neljää erilaista vasaraa. Et todennäköisesti tule päivittämään sivustoa säännöllisesti, tuotekatalogisi ei missään nimessä vaadi flash-slideria / karusellia näyttääksesi sitä muille ja on todella vaikeata uskoa, että kukaan tilaisi RSS-syötettä liittyen vasaroihinne.

MIKKO: Mitä siis ehdotat?

MINÄ: Mikko tosiaan et tarvitse puoliakaan tuosta, rahan tuhlausta. Meidän täytyyä näyttää ihmisille teidän vasarat ja kertoa minkä takia ne ovat markkinoiden parhaimmasta päästä.

Mikon ongelma on aika tyypillinen: käsintehdyt laatuvasarat ovat saaneet paljon kilpailevia tuotteita markkinoille. Mikon vasaroita plagioidaan ja myydään edullisemmin. Mikäli kaikki tekevät jotain, Mikko luulee, että hänen pitäisi seurata ja tehdä myös perässä.

Toki tässä kohtaa voisit toteuttaja nyökkäillä ja tehdä Mikon pyynnöt, mutta isommat palvelun annat Mikolle kun konsultoit hieman mitä loppukäyttäjä haluaa sivustolta.

Loppukäyttäjä vierailee sivustolla etsiäkseen tietoa tai haluaa tulla viihdytetyksi. Vieraillessasi uudessa lähikaupassa ensimmäistä kertaa, käytätkö aikaasi ihmetellen kaupan sisustusta ja arkitehtuuria vai toivoisitko löytäväsi sen litran maitoa ? Pidetään siis fokus siinä, että loppukäyttäjä löytää etsimänsä helposti ja nopeasti.

3) Tee sivustostasi niin hieno kuin sen kuuluu olla

En väitä ettetkö voisi tehdä todellista visuaalista luomusta, joka toimisi myös käytännössä. Mitä tarkoitan: Älä vaan lisää sivustolle asioita, koska niitä on myös muilla ja ne vaikuttavat ”trendikkäiltä” ja kivoilta. Mikäli et todella tarvitse jotakin asiaa tai ominaisuutta, älä lisää sitä sivustolle.

Mieti yksinkertaisesti kohderyhmääsi, onko todennäköinen asiakas vasta aikuisiän saavuttanut parikymppinen vai jo keski-iän ylittänyt herrasmies? Mitä suurinosa sivuston kävijöistä etsivät?

KEEP IT STUPID SIMPLE.

LESS IS MORE.